راه آشپزی

آموزش انواع شیرینی خشک : طرز تهیه 4 نوع شیرینی خشک (جدید و آسان)

ایرانیان، شیرینی ها را معمولا در دو دسته اصلی خشک و تر دسته بندی کرده و به نوعی از شیرینی که در آن از خامه استفاده نشده باشد و بتوان آن را در خارج از یخچال نگهداری کرد، شیرینی خشک می گویند.

معروف ترین شیرینی های خشک شامل شیرینی زبان، کشمشی، دانمارکی، مربایی، گردویی و شیرینی نخودچی هستند. انواع شیرینی خشک به طور گسترده در اعیاد، جشن ها و مهمانی ها برای پذیرایی استفاده می شوند.

  • آیا شما هم تا به حال فکر کرده اید که شیرینی های عید نوروز را خودتان در خانه درست کنید؟
  • آیا با فوت و فن های تهیه  انواع شیرینی خشک آشنا هستید؟

در این مقاله، ضمن یادگیری چند نوع شیرینی، با مهمترین نکاتی که در دوره آموزش انواع شیرینی خشک مطرح می شوند، نیز آشنا خواهید شد. 

آموزش انواع شیرینی خشک آفتابگردان

آموزش شیرینی آلمانی یا مربایی

شیرینی آلمانی یا همان شیرینی مربایی را می توان به نوعی شیرینی خشک عید هم به حساب آورد، زیرا این شیرینی را معمولا در اعیاد تهیه و سرو می کنند. 

مواد لازم برای تهیه شیرینی آلمانی

روغن صاف (در این مقاله طریقه صاف کردن روغن را توضیح خواهیم داد)

۱۵۰ گرم

پودر شکر (در این مقاله طرز تهیه پودر شکر را توضیح خواهیم داد)

۸۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد‍
وانیل یک هشتم قاشق چای خوری
شربت غلیظ ۱۵ میلی لیتر
آرد سفید ۳۰۰ گرم
مارمالاد یا مربا به میزان لازم

پیش از اقدام به درست کردن شیرینی مربایی، باید مواد لازم آن را آماده کنید. شما می توانید روغن صاف و پودر شکر را از بازار تهیه کنید. اما اگر تمایل به درست کردن شیرینی سالم تری دارید، بهتر است آنها را در خانه و از روغن جامد معمولی و شکر عادی، به دست بیاورید. در ادامه این مقاله، طرز تهیه روغن قنادی و پودر شکر گفته خواهد شد. 

چگونه روغن صاف را در خانه آماده کنم؟

روغن صاف، روغن قنادی یا روغن پنجاه، نوعی روغن جامد و نرم است که بادوام ترین نوع چربی را در مقابل گرما و رطوبت دارد. این روغن، دارای قابلیت نگهداری بالاست و به همین دلیل به طور گسترده در شیرینی های خشک سنتی استفاده می شود.

نکته ای که باید به آن توجه کنید، این است که روغن قنادی موجود در بازار، نسبت به روغن جامد دارای اسیدهای چرب ترانس بیشتر است، بنابراین اگر در خانه روغن جامد را به روغن صاف تبدیل کنید، در نهایت شیرینی سالم تری خواهید داشت. 

شما می توانید با فرایند نسبتا ساده ای، روغن جامد معمولی را به روغن صاف تبدیل کنید. برای این کار باید از روغن کاملا ساده استفاده کرده و از روغن های طعم دار، مثلا روغن زعفرانی صرف نظر کنید. برای شروع، میزان دلخواه از روغن را برداشته و درون ظرف شیشه ای در دار بریزید. 

برای صاف کردن روغن، باید روغن جامد را روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید. برای این کار، آب را در کتری به جوش آورده و شیشه حاوی روغن را روی بخار آب بگذارید تا کاملا مایع شود. زمانی که همه روغن به حالت مایع تبدیل شد، شیشه را از روی حرارت بخار آب برداشته و اجازه دهید روغن به دمای محیط برسد. 

 

پس از آن، در ظرف شیشه ای را بسته و روغن صاف به دست آمده را حتما حتما در یخچال نگهداری کنید. پس از گذشت نصف روز، روغن در یخچال می بندد و شما می توانید آن را طبق دستورات موجود در آموزش انواع شیرینی خشک، اندازه گیری و مصرف کنید. 

چگونه در خانه پودر شکر درست کنم؟

برای درست کردن پودر شکر در خانه، می توان از شکر درشت یا ریز استفاده کرد، فقط زمان آماده شدن پودر در این دو نوع شکر با هم تفاوت دارد.

شکر را داخل دستگاه آسیاب، بلندر یا مخلوط کن بریزید. در ابتدا دستگاه را روی قدرت کم روشن کنید و کمی شکر را بزنید، سپس به تدریج قدرت دستگاه را زیادتر کرده و در نهایت با حداکثر قدرت و سرعت دستگاه، شکر را پودر کنید. 

وقتی نیمی از شکر پودر شد، دستگاه را خاموش کرده و شکر و پودر آن را با هم مخلوط کنید. برای این کار می توانید دستگاه را تکان دهید یا با قاشق، شکر و پودر را هم بزنید. مجددا دستگاه را روشن کرده و با حداکثر سرعت و قدرت، شکر را پودر کنید. 

هر زمان احساس کردید که تمام شکر پودر شده است، دستگاه را خاموش کرده و پودر شکر را بین انگشتان خود بگیرید. اگر هیچ دانه زبری را حس نکردید، کیفیت پودر شکر خوب است، اما اگر پودر شکر هنوز حاوی دانه های زبر بود، باید به پودر کردن آن ادامه دهید. 

 

برای اینکه کیفیت پودر شکر شما دقیقا مانند پودر شکر صنعتی باشد، می توانید به اندازه ۳ درصد به آن نشاسته ذرت اضافه کنید. برای اندازه گیری دقیق، از یک کیلوگرم شکر پودر شده، ۳۰ گرم را برداشته و به جای آن نشاسته ذرت بریزید. پودر شکر را در ظرف خشک، تمیز و دربسته نگهداری کنید چرا که رطوبت باعث خراب شدن پودر شکر می شود. 

طرز تهیه شیرینی آلمانی یا مربایی

فر را روشن کرده و آن را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. 

روغن، پودر شکر، تخم مرغ و وانیل را درون ظرفی ریخته و آنها را به مدت یک دقیقه با همزن برقی بزنید. سپس آرد و شربت را اضافه کرده و مواد را با دست مخلوط کنید. 

اگر خمیر چسبناک بود، آن را درون کیسه پلاستیکی گذاشته و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید. سپس آن را بین دو ورق کاغذ روغنی قرار داده و با وردنه پهن کنید تا به ضخامت دو تا سه میلی متر برسد. با استفاده از قالب های دلخواه به خمیر شکل داده و مرکز نیمی از خمیرها را با قالب گرد کوچک سوراخ کنید. سپس خمیرها را در سینی فر بچینید. توجه کنید که لازم نیست سینی چرب شده باشد. 

 

شیرینی مربایی به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان برای پختن نیاز دارد. پس از گذشت این مدت زمان، سینی را از فر خارج کرده و اجازه دهید شیرینی ها خنک شوند. سپس شیرینی های سوراخ دار را روی شیرینی های بدون سوراخ گذاشته و وسط آنها مارمالاد بریزید. می توانید شیرینی آلمانی یا مربایی را با پودر پسته، نارگیل یا شکلات آب شده تزئین کنید. 

آموزش شیرینی کشمشی

شیرینی کشمشی را می توان یک نوع شیرینی خشک ساده به حساب آورد. این نوع شیرینی، یک گزینه بسیار خوب برای عصرانه است و می توان آن را در پذیرایی از مهمانان هم استفاده کرد. 

مواد لازم برای شیرینی کشمشی

آرد ۱ و دو سوم لیوان
پودر قند ۱ و یک سوم لیوان
کره ۱۵۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد
کشمش پلویی یک دوم لیوان
اسانس وانیل یک دوم قاشق چای خوری

طرز تهیه شیرینی کشمشی

کره و تخم مرغ از نیم ساعت پیش از شروع به کار، از یخچال خارج کنید. فر را روشن کرده و روی دمای ۱۶۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. برای تمیز کردن کشمش ها، آنها را در آب سرد ریخته، آب آن را چند بار عوض کنید. سپس کشمش را در آبکش ریخته و روی دستمال حوله ای خشک کنید. 

در کاسه ای با اندازه مناسب، ابتدا کره نرم شده و سپس پودر قند و اسانس وانیل را بریزید. این مواد را با همزن بزنید تا کرم رنگ و یک دست شوند. تخم مرغ ها را یکی یکی به ظرف اضافه کرده و پس از افزودن هر کدام، همه مواد با هم بزنید. 

آرد را کم کم افزوده و به وسیله لیسک با بقیه مواد مخلوط کنید. سپس کشمش ها را افزوده و هم بزنید تا کشمش ها در همه جای مایع شیرینی خشک پخش شوند.

در سینی فر کاغذ روغنی بیندازید. با استفاده از قاشق، مایه شیرینی را برداشته و با فاصله مناسب روی کاغذ روغنی قرار دهید. توجه داشته باشید که در حین پختن، شیرینی کشمشی پهن و نازک می شود. 

 

سینی را درون فر بگذارید. پختن شیرینی کشمشی به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد. پس از گذشت ۱۰ دقیقه، مرتب شیرینی ها را چک کنید و همین که لبه های آنها طلایی شد، سینی را از فر خارج کنید. اجازه بدهید شیرینی ها خنک شوند و سپس آنها را از کاغذ روغنی جدا کنید. 

چرا شیرینی کشمشی من خشک می شود؟

برای جلوگیری از خشک شدن شیرینی کشمشی، آرد را دقیقا به اندازه ای که در دستور گفته شده است، به مواد اضافه کنید.

در دوره آموزش انواع شیرینی خشک هم تاکید می شود که افزودن مقدار بیشتر آرد، می تواند باعث خشک شدن شیرینی کشمشی شود.
همچنین اگر شیرینی بیش از حد در فر بماند، ممکن است خشک شود. شیرینی کشمشی به زمان زیادی برای پختن نیاز ندارد، بنابراین مرتب سینی فر را چک کرده و به محض طلایی شدن لبه شیرینی ها، آنها را از فر خارج کنید. 

آموزش شیرینی مارمالادی

مواد لازم برای شیرینی مارمالادی

آرد سفید ۲۲۰ گرم
آرد برنج یک و یک دوم قاشق سوپ خوری
پودر شکر ۴۰ گرم
بادام آسیاب شده ۲ قاشق سوپ خوری
کره خرد شده ۱۸۰ گرم
اسانس بادام یک چهارم قاشق چای خوری
مارمالاد یک سوم پیمانه

طرز تهیه پودر شکر در خانه، در قسمت شیرینی آلمانی یا مربایی گفته شده است. 

طرز تهیه شیرینی مارمالادی

فر را روشن کرده و بر روی ۱۸۰ درجه سانتی گراد بگذارید.

آرد سفید، آرد برنج و پودر شکر را درون ظرفی الک کرده و به این مواد پودر و اسانس بادام را اضافه کنید. سپس کره را افزوده و همه مواد را ورز دهید تا نرم و یکدست شوند. 

از این خمیر به اندازه یک قاشق چای خوری برداشته، به وسیله دست خود آن را گرد کنید و با فاصله درون سینی فر که از قبل آن را چرب کرده اید، بچینید. سپس با ته یک قاشق چوبی در مرکز خمیرها یک دایره ایجاد کنید.

پخت شیرینی مارمالادی به ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد. پس از گذشت این زمان، سینی را از فر خارج کرده و اجازه دهید شیرینی ها خنک شوند. در نهایت، داخل فرورفتگی ها را با مارمالاد پر کنید. 

 

آموزش شیرینی گردویی

از آنجا که شیرینی گردویی یک گزینه مناسب برای پذیرایی از مهمان هاست، می توان آن را نوعی شیرینی خشک مجلسی دانست. در پختن شیرینی گردویی، باید به اندازه مواد توجه کرده و آنها را دقیقا به اندازه گفته شده در دوره آموزش انواع شیرینی خشک، استفاده کنید. 

مواد لازم برای شیرینی گردویی

کره ۶۰ گرم
پودر شکر ۴۰ گرم
آرد سفید ۷۵ گرم
گردو پودر شده ۳۵ گرم
گردو نیم شده ۷۵ گرم
وانیل یک چهارم قاشق چای خوری

طرز تهیه شیرینی گردویی

فر را روشن کرده و روی دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد بگذارید. 

کره و وانیل را در ظرفی ریخته و با همزن برقی بزنید تا کره نرم شود. سپس پودر شکر را اضافه کرده و مجددا هم بزنید تا مواد نرم و یکدست شوند. آرد الک شده و سپس پودر گردو را به مواد افزوده و همه مواد را با هم مخلوط کنید تا خمیر یکدستی حاصل شود. 

سینی فر را چرب کرده، از خمیر به اندازه یک قاشق مرباخوری برداشته، در دست خود گلوله کنید و داخل سینی فر قرار دهید. سپس نیمی از یک گردو را روی هر کدام از گلوله ها قرار دهید.

برای پختن شیرینی گردویی، ۱۵ دقیقه زمان لازم است. پس از گذشت این زمان، سینی را از فر خارج کرده و اجازه دهید شیرینی ها خنک شوند. از پودر شکر برای تزئین شیرینی گردویی استفاده کنید. 

 با راه آشپزی همراه باشید

نکات مهم آموزش انواع شیرینی خشک

  •   اولین قدم در طرز تهیه انواع شیرینی خشک، روشن کردن فر است. فر را روشن کرده و بر روی دمای گفته شده قرار دهید. معمولا مدت زمانی طول می کشد تا فر به دمای مورد نظر برسد. 
  • مواد را از نیم ساعت قبل، از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند. 
  •    بهتر است تمام لوازم و مواد مورد نیاز را از قبل اندازه گیری کرده و در دسترس بگذارید. 
  •   برای پخت شیرینی خانگی، از مواد تازه و با کیفیت استفاده کنید. 

منبع: آفتابگردان

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی