راه آشپزی

طرز تهیه لبو قرمز + طرز پخت لبو در قابلمه

طرز پخت لبو در قابلمه (طرز تهیه لبو قرمز + طرز پخت لبو در قابلمه)

لبو که چغندر پخته‌ شده است، از دیرباز با ورود به فصل های سرد سال بازار داغی پیدا میکند. شاید خیلی از ما گاری های لبو فروشی که در هوای سرد بخار لبو هایشان دلمان را آب می انداخت را به یاد بیاوریم. البته هنوز هم فروش لبوی داغ روی گاری در اکثر شهرها و محله ها مرسوم است. لبو ضد سرطان، ضدالتهاب، آنتی اکسیدان، تقویت کننده دستگاه ایمنی، افزایش دهنده قدرت جذب اکسیژن در سلول ها، تحدید جوانی و سم زدا است و معمولاً به صورت آب پز ، بخارپز یا مخلوط در غذا ( انواع سوپ و آش ) مصرف میشود.

طرز تهیه لبو قرمز + طرز پخت لبو در قابلمه

 

مقدار کالری موجود در یک عدد لبو کوچک که شیرین بوده و حدود صد گرم وزن آن باشد، ۱۱۰ کیلو کالری است اما در حالت کلی مقدار کالری لبو (شیرین) ۳۳۰ کیلو کالری تعیین شده است. بسیاری از افراد به دلیل عدم اطمینان از تمیزی ، عدم استفاده از رنگ و مواد غیر مجاز و مضر در لبوهای پخته شده در بیرون، تمایل به تهیه و پخت لبو دارند. در زمان خرید چغندرهای کوچک و سفت را انتخاب کنید تا لبوی خوشمزه تری داشته باشید، از طرفی هر چه چغندر بزرگ باشد به مقدار آب و زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. برای قرمز ماندن رنگ لبو و جلوگیری از سیاه شدن لبو دو سر ضخیم چغندر را با چاقو جدا نکنید. برای پخت لبو در خانه برای ۵ عدد  چغندر قرمز، به روش زیر عمل کنید:

طرز پخت لبو روی اجاق گاز (طرز تهیه لبو قرمز روی گاز)

چغندرها را با یک پد یا برس خوب شسته و تمیز کنید،اما سر و ته آن را نبرید (تریم نکنید) چرا که با هر بریدگی در سطح پوست لبو، باعث خارج شدن رنگ و قند لبو میشوید. ۵ لیوان آب و چغندرها را داخل قابلمه بریزید سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و در آن را ببندید. به مدت ۲ الی ۳ ساعت (بسته به اندازه لبوها) بگذارید لبوها بپزند و نرم شوند ( باید پس از پخت ۲ لیوان آب ته قابلمه باقی مانده باشد).دقت کنید بعد از پخت باید کمتر از یک لیوان آب در قابلمه باشد. اگر مقدار آب بیشتر است روی حرارت بگذارید تا آب اضافی تبخیر شود و شربت پررنگ و نسبتا غلیظی حاصل شود.  پس از پخت لبوها را از قابلمه خارج کنید و پوست بکنید و حلقه ای خرد کنید، شکر یا نبات به مقدار ۳ قاشق غذاخوری را به آب لبو اضافه کنید سپس لبوهای حلقه شده را داخل قابلمه برگردانید و ۱ ساعت دیگر با حرارت ملایم لبوها را بپزید سپس لبوها را از قابلمه خارج کنید و شیره ای که ته قابلمه باقی مانده است را روی لبوها بریزید و داغ سرو کنید.

طرز پخت لبو در فر

چغندرها را بشویید و با پوست داخل آلمینیوم بپیچید سپس چغندرها را داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۴۵ دقیقه قرار دهید تا بپزند و نرم شوند ، این روش پخت رژیمی بوده و نیازی به شکر ندارد.

نکته : در زودپز تقریبا یک ساعت و نیم زمان برای پخت لازم است چون لبو دیرپز است . لبو طبع سرد دارد و اضافه کردن شکر نه تنها باعث خنثی کردن سردی آن میشود بلکه باعث لذیذ شدن و ظهور و بروز بیشتر رنگ سرخ آن میگردد. میتوانید لبو و شربت آن را در دو ظرف جدا تا دو هفته در یخچال نگه دارید. اسنک خوبی برای هر ساعت از روز است و با خیلی از سالادها هماهنگی دارد، غذای خیلی خوبی برای رژیم کنترل وزن است. و اگر چیزی از آن باقی ماند، بهترین انتخاب درست کردن ترشی لبوست ،حتی اگر لبو دوست ندارید باز هم ترشی لبو را امتحان کنید.

منبع:موج باز

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی